pátek 26. dubna 2013

Kapucina Mechovina





Kapucina Mechovina

Bolerko s kapucí představuje praktický kus dámského oděvu.
Zvláště osoby se zhoršenou termoregulací ocení hřejivé objetí v oblasti ramen a rukou příjemné zejména přes tílko, tričko s krátkým rukávem a šaty bez rukávů. Dlouhé rukávy raglánového střihu sahají až přes prsty. V nařasení dávají vyniknout sametovému povrchu mechově zelené látky se stříbřitými odlesky. Ve výši loktů si nositelka může prostrčit ruce kulatými otvory a odhalit a uvolnit tak předloktí. Oděv tak odkazuje ke gotice, ale odkazuje i ke sportovní módě bílými lampasovými pruhy na rukávech. Kapuca poskytuje ochranu před nepřízní počasí a nasazením odkrývá modravou vsadku s čínskou krajinkou.

Obsedantní oblek




OBSEDANTNÍ OBLEK
Ve chvílích nudy, při čekání, při poslouchání i vlastním hovoru potřebujeme duševně nenáročnou monotónní mechanickou činnost pro ruce.
Při hovoru se zaměstnávám – jídlem, upíjením, lámáním párátek  (podle toho, co je v dosahu). Když nepracuji, potřebuji zřejmě alespoň minimální pohyb a hmatové vjemy kontrolované někdy také zrakem. Oblek sestávající z růžové mikiny zakoupené ve vietnamském obchodě, světle béžové ušité sukně a konfekčních punčochových kalhot poskytuje dostatek možností pro nutkavou činnost rukou, které potřebují být stále v činnosti. Naplňuje potřebu systematického otrhávání malých částí, která má možná kořeny v pravěkém sběračství, vysbírávání smítek, nitek a vlasů, praskání plastových bublinek, vyprošťování polystyrénu z větviček bezu, mačkání a cupování papírových pytlíčků cukru z kavárny, které jsou umístěny v dolním lemu mikiny, posunování korálků pod látkou a na drátcích, cvakání propiskami, šustění celofánem v lemu, navíjení šňůrek na telefonní kabel, pohrávání si s prameny vlasů a dráždění obličeje gumičkami, párání a odklopování nezačištěných okrajů látky, vyšťourávání a točení knoflíkem dírkou v látce, popotahování stužkami v sukni a okraji rukávu, odtrhávání lepící pásky ze dřeva…

pondělí 4. března 2013

Dlaždice Panama





Dlaždice Panama

Událost, příběh, konflikt, vztah, výčitky, předpoklady, představy, projekce, podezření.
Terasa, stržení staré lepenky, zarovnání, nová lepenka, jiná stará lepenka, svařování, další lepenka, lehké lepidlo na dlaždice, nové dlaždice, špatné, nové naglazované hrany dlaždic, rozbité dlaždice, nakřivo, špatně založené
Zadavatelka, majitelka nemovitosti, uznalá, pohostinná, štědrá, důvěřivá, uražená, zklamaná, naštvaná, rozčílená, zoufalá, bezradná
a zedník, dělník, ochotný, pracovitý, šikovný, zachovalý důchodce v kondici, milý, tichý, prohnaný, uzavřený, bez skrupulí, nehorázný, prolhaný, hajzl, zloděj, starý, senilní, neschopný, popleta, lhář, blázen, dědek
Garáž plná bordelu, sklad věcí, hromada dřeva, sekačka, kárka, roura na obrazy, rámy, prkna, desky, rozložené skříně, bublinky, piliny, pytle se sutí a škvárou, hadr, stůl, 24 pneumatik, nářadí, tyče, koště, šuplíky, plasty, polystyrény, asfaltové lepenky, zahrádky na auto, hole, násady, stan, nafukovací kruh s kachní hlavou, bicykl, krabice se dřevem, lepenky, sololity, železo.

Terasa nad garáží





Terasa nad  garáží

            Spojila jsem konflikt dvou osob na terase s hromadou harampádí pod nimi v garáži. Máme tu tedy dvě postavy, což okamžitě evokuje příběh.
Jsou v nějakém vztahu, nějak vypadají, nějak se sobě navzájem jeví, mění se jejich působení, máme možnost nahlédnout i pod povrch, pod vnější dojem. Zastavená situace získává více časových rovin, které se překrývají, ale všechno se dá odhalit současně, nějak odklopit nebo vysunout a prozkoumat. Chybí nám sice vědomí časové posloupnosti, ale mohli bychom získat zhuštěný dojem z příběhu. Mělo by jít o jiný druh vyprávění.
Zároveň pod nimi můžeme otevřít vrata garáže, odkud se na nás vyvalí věci. Forma prostorové skládačky poněkud předurčuje tvary předmětů.
            Nejprve prezentuji malý model.

Mateřské násilí






Mateřské násilí

Malé papírové animace zachycují běžné momenty nadvlády nad malým dítětem.
Péče o dítě s sebou nese pocit moci nad druhým člověkem. Malý tvor, odkázaný na své rodiče, přijímá pocit poddanosti, ale může jím i trpět.

Matka čte literaturu o respektujícím zacházení s dítětem jako s rovnocennou bytostí, ale naráží na konflikty zdravotních a hygienických potřeb s vůlí dítěte. Udržuje je jako věc v čistotě. Někdy matka demonstruje svoji moc kvůli pozdější dohodě, která je pak založena na strachu z násilí.
Laskavá péče o druhou bytost má svoji temnou stránku. Podle Thomase Moora (in Temný eros) obsahují pomáhající profese (zdravotní sestry, pečovatelé, učitelé apod.) skrytý sadomasochistický vztah. Podobné téma se objevuje také v péči o zvíře.
Jestliže se někdo stará o bezmocného, musí se nějakým způsobem vyrovnávat s pocitem moci nad druhou osobou.